2022. jún 21.

TUDATOS VÁSÁRLÓ VAGY? ÉRDEMES ALAPOSNAK LENNED

írta: Az otthon szépsége
TUDATOS VÁSÁRLÓ VAGY? ÉRDEMES ALAPOSNAK LENNED

Megéri a kereskedelmi árakat és a minőséget összehasonlítani

bev.jpg

A minőségi alapanyagok megvásárlása az igényes étkezéssel együtt mindannyiunk számára szükséges és hasznos.

Közhely ugyan, de vitathatatlanul megváltozott a világ. Már semmi sem lesz többé ugyanaz, mint korábban. A 21. században is bebizonyosodni látszik Hérakleitosz ókori görög filozófus kettő mondása, melyek szerint:

Egyetlen ember sem léphet kétszer ugyanabba a folyóba, mert az már nem ugyanaz a folyó, és ő már nem ugyanaz az ember.
A sok tudás nem tanít meg a helyes gondolkodásra.

A változással szükséges együttműködnünk

A lényeg, hogy minden változik körülöttünk, amihez alkalmazkodnunk szükséges. Az elmúlt időszakban magam is kiemelt figyelemmel kísértem az árak változását. Közgazdász végzettséggel rendelkezem, és hétköznapi emberként én is naponta vásárolok valamilyen friss élelmiszert. Hetek óta foglalkoztatott, hogyan lehetséges, hogy napról napra a bevásárlóközpontokban 20-30 %-os árkülönbséggel találom meg ugyanazt a terméket. Arra végképp nem okoskodtam még ki a magyarázatot - bár tippem lenne -, hogy a délelőtti ár miért lehet más, mint a délutáni. Tudom, már záporoznának is rám a kreatívnál kreatívabb szájkarate indoklások, mégis úgy vélem, a gondolkodás nem tilos, sőt hasznos.

A kereskedelmi üzletláncok által biztosított árellenőrzőket pedig igenis használjuk. Saját tapasztalatom, hogy egy nagyobb bevásárlás idején ezreket spórolhatunk meg a magunk számára.

Nem minden az, aminek látszik

Alapvetően a kézműves termékek támogatója, fogyasztója vagyok. Néhány hónapja megtanultam már kovászos kenyeret sütni, és az alapvető élelmiszereket is amikor tudom, őstermelőktől vásárolom meg, akik nem azonosak azokkal a kereskedőkkel, akik utcai területen engedéllyel árusítva az áru mellé odabiggyesztik a 'magyar termék' feliratot.

A különböző gyártók azonos megnevezésű termékeit egymással érdemes összehasonlítani. Ahogyan az általunk preferált termékek különböző helyen közzétett beszerzési árait is.

Nemrég történt, hogy napok óta figyeltem és kicsit morogtam is azon, hogy a nem rögzített áras élelmiszerek a polcokra úgy vannak kipakolva, hogy azonos termékekhez eltérő árak vannak párosítva. Elkezdtem használni az árellenőrzőt, így gyorsan kiderült a számomra, hogy 10 különböző termék vásárlása esetén ezreket spórolhatok meg, ha körültekintő és alapos vagyok, nemcsak pakolom szükség szerint a bevásárlólistámra felírtakat. Ugyanis a jelenséget több árunál is felfedeztem.

Nem vagyok garasoskodó, de azért az elv mégiscsak elv, és a vásároló mégiscsak vásárló. Normál esetben a vevő tartja el a boltot, nem az áruház tesz szívességet a fogyasztónak, hogy méltóztatik lehetővé tenni a termékek otthoni felhasználásra történő beszerzését. A gyártóktól az online rendelés is már egészen jól megoldható. Családoknak érdemes közösen rendelni. Nagyon sok pénzt lehet ugyanis ezzel megtakarítani. Ha szerencsénk van, akár féláras beszerzést is megvalósíthatunk. A napi egészen abszurd árváltozásokat ugyanis a hosszú láncolat is befolyásolja, amin az áru végigmegy.

A minap történt. Reggel elhatároztam, hogy délután hazafelé veszek egy olyan terméket, amit rendszeresen használok főzési alapként. Az önkiszolgáló pénztárnál a polcon szereplő ár másfélszeresét árazta be a gép a vonalkód alapján. Reklamáltam, mert ugye mégiscsak az elv. A bolt visszaadta a különbözetet, és ezt most nem gondolom tovább sem etikai, sem kereskedelmi szempontból. Abban az üzletben még legalább 3 nem rögzített áras élelmiszerre vonatkozóan tudtam volna ezt az észrevételt megtenni.

A tanulság tehát az, hogy körültekintően vásároljunk, és a reklamációnkat udvariasan fogalmazzuk meg. Érdemes, hiszen a pénztárcánk tartalma, fogyasztóvédelmi elv, és a jókedvünk is érintve van.

Ráadás

Ugyanebben a konkrét boltban az elmúlt 3 évben háromszor kellett pénztárzárást kérnem visszajáró pénzösszeg miatt. Bár valószínűleg a mögöttem sorbanállók a csillagos eget is rámzúdították magukban, mégis érdemes volt kiállni az igazamért. A zárás ugyanis igazolta, hogy két alkalommal tízezer, illetve egyszer ötezer forintot nem kaptam vissza, ami pénztártöbbletként jelentkezett. Az üzlet a tartozását jogszerűen rendezte. és elnézést kért a tévedésért.

Legyünk tudatos, körültekintő vásárlók, és segítsünk másoknak is azzá válni!

Szép napot kívánok!

Szólj hozzá

marketing árak bevásárlás kereskedelem fogyasztóvédelem élelmiszer takarékos