Kirándulunk, fotózunk, kóstolunk és mesélünk | Romantikus vidék

Somló, a különleges bazalthegy

2022/08/05. - írta: Az otthon szépsége

Mesés kilátás, öreg vár és ódon pincék a bortermelő vidéken

A Balaton mellett húzódó bazaltvulkáni útvonalon magasodik egyedi megjelenésével a Somló.

Szerző: Kóta Melinda

Forró nyári napokon szabadság alatt kirándulni nem könnyű. Sőt, kifejezetten kalandos. Hosszas találgatás és a vasi környék tanulmányozását követően végül Veszprém megye felé indultunk útnak néhány napja kora délutáni hőségben, hogy a somlói borvidék nedűjét megkóstoljuk, felújított várát meglátogassuk, és a 436 m-en magasodó kilátó tetejéről körbenézzük. Bár a tervünkből csupán kevesebb, mint a fele valósult meg, klassz élményekkel gazdagodtunk.

Délután 3 óra körül parkoltunk le a Szent Margit-kápolna mellett ahol egy 300 éves fát néztünk meg először. Néhány perc után azonban a figyelmünket már a csendesen álldogáló borospincék vonták maguokra a környékre nyíló mesés panorámával.

A borvidék Márai Sándort is megihlette, aki a helyi nedűről a következőképpen írt:

Ez a magyar borok fejedelme. … Ez a bor rábeszél. Ezt mondja: „Élj”. Ezt az egyetlen szót mondja, de olyan következetes erővel, mint a régi latin versek a nagy tanulságokat. … Mert a bornak nem csak íze, illata és szesztartalma van, hanem mindenek fölött szelleme is.

Bár túránk alatt végül egyetlen korty alkoholt sem kóstoltunk, a látvány azért jelentős mértékben magával ragadott minket.

Az útvonaltervünk alapján a Somlói vár irányába haladtunk. A 35 fokos nyári hőség az erdő védelmező árnyékában is megterhelő volt a megközelítőleg 15 %-os emelkedőn. Átmeneti fáradságunk kipihenése céljából rácsodálkoztunk a vízmosta területekre, valamint a 45 fokos szögben álló fákra, melyek gyökérzete már kilátszott a földből.

A kaptatót végül megpakolt hátizsákjainkat cipelve legyőztük, miközben apró madarakkal is találkoztunk. Elértük a vár bejáratát a zöld túraútvonalon, ami egészen új állapotában fogadott minket. Az 500 éves gótikus rom felújítását 2021-ben fejezték be.

A Somlói várat a bazalthegy északi oldalára építették a tatárjárás után. Az első írásos emlékek azonban csupán a 14. százd közepén említik a védelmi funkciót ellátó építményt. Déli oldalát 8 méter mély szárazárok határolja, melynek egyik végén szakadék található.

A Somlói kővár tuljdonjogi változásai egészen kalandosak voltak az elmúlt évszázadok során. Adták-vették, időnként elcserélték, majd Mátyás idejében egy rendeltnek köszönhetően még egy királyi lovászmester birtokában is volt az ingatlan egy rövid ideig. Végül Hunyadi, az igazságos király Kinizsi Pálnak ajándéozta a területet a 15. század második felében, tudtuk meg a vártörténeti leírásokból a falak között sétálva.

A legnagyobb fejlesztéseket évszázadok után Bakócz Tamás valósította meg, aki kápolnát is kialakított az ódon kőrengetegben. A férfi a vagyonából hadifejlesztéseket is megvalósított.

A Mohácsi vész 1526-ban fordulatot hozott. Az építmény a megsemmisüléshez került közel, de az átvonuló török csapatok támadásait még kibírta. A 16. század közepén a közelében zajló magyar-török csata után az ország legerősebb magyar kézben lévő vára lett.

Az építmény kiszolgáltatottsága azonban a további évszázadok során újra megerősödött. Császári kézre került, majd 1707-ben felszabadítását Vak Bottyánnak köszönhette. A hely ismét stratégiai pont lett. Változó állapottal 1945-ig az Endrődy, majd a Gróf család birtokában volt. Teljes felújítása 4 év alatt valósult meg napjainkban 2017. és 2021. között.

A vár bejáratának közelében található a Kinizsi szikla, amelyen egy régi legenda szerint maga a hadvezér ispán pihent meg, amikor felgyalogolt az építmény birtokbavétele miatt.

Az ódon falak különös történeteket rejtenek. Ottjártunkkor a belső galériás kaszárnyába két barátságos kutya is érkezett a gazdáival együtt. Szofi és Bella rendkívül különleges mentőkutyák, és nagyon kedvesek voltak. Gazdájuk pedig egészen lenyűgöző sztorikat mesélt legendás mindennapjairól, miközben a kirándulásunkat folytattuk a kilátó felé egy meredek erdei úton.

A Somló legmagasabb pontját elérve a tisztáson néztünk körül, mert a kilátó csupán hétvégéken látogatható. A 11 percesnek meghatározott csúszós, és biztonságos kiépítésre váró, bazaltzuzalékos erdei ösvényen indultunk el, hogy a Szent Margit- kápolnához leérjünk. Az út nekünk közel félórásra sikeredett, mivel a hiányzó lépcsőfokok, a földből kiálló hegyes végű rövid karók első látásra életveszélyesnek bizonyultak.

A lenyugvó nap vörösesnarancs árnyalataiban tündöklött már a hegyoldal, mikor az autónkhoz értünk, és hazaindultunk. Minden kihívás ellenére szép napunk volt.

Jó barangolást kívánok!

Fotók: Kóta Melinda/Romantikus vidék

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.